Eindejaarsvoorstellingen Dansers van Morgen in Nationale Opera & Ballet, m.m.v. Het Balletorkest

Ernst Meisners 'Poulenc Suite', foto: Sjoerd Derine

Gepubliceerd op

Op woensdag 5 en donderdag 6 juli a.s. presenteert de Nationale Balletacademie onder de titel Dansers van Morgen haar jaarlijkse eindejaarsproductie. De kaartverkoop voor de voorstellingen op het grote podium van Nationale Opera & Ballet – thuisbasis van Het Nationale Ballet – is inmiddels gestart. Dit jaar zijn studenten en leerlingen van de academie onder meer te zien in de Nederlandse premières van choreografieën van David Dawson en Didy Veldman, en in volledig nieuwe creaties van Remi Wörtmeyer, Ken Ossola en Iva Lešić. Daarnaast staan er ook weer twee uitdagende, groot bezette klassieke werken op het programma: Rachel Beaujeans prachtige versie van Paquita en Ernst Meisners bruisende finaleballet Poulenc Suite. De voorstellingen van Dansers van Morgen worden wederom live begeleid door Het Balletorkest, het vaste orkest van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater.

Nederlandse premières
Een nieuwe aanwinst voor de Nationale Balletacademie is de pas de deux uit David Dawsons wonderschone A Sweet Spell of Oblivion, dat de Britse topchoreograaf in 2007 voor Ballet Vlaanderen creëerde. Voor dit dromerige duet, door Dawson omschreven als een ode aan de dans en de dansers, liet hij zich inspireren door enkele preludes uit Bachs Das wohltemperierte Klavier. Een Nederlandse première is ook Didy Veldmans Is to Be, een indrukwekkend groepswerk op muziek van Arvo Pärt, oorspronkelijk gemaakt voor het Choreographic Project 2019 van de Prix de Lausanne, maar sindsdien ook al met veel succes uitgevoerd door de Royal Ballet School en de Palucca Hochschule für Tanz in Dresden.

Wereldpremières
Choreograaf en voormalig eerste solist van Het Nationale Ballet Remi Wörtmeyer maakt voor Dansers van Morgen een nieuw, sterk ritmisch ensemblewerk op het laatste deel van het Pianoconcert van George Gershwin. Het Balletorkest wordt voor deze gelegenheid vergezeld door toppianist Nicolas van Poucke (broer van Nationale Ballet-solist Timothy van Poucke).

De tweede wereldpremière in Dansers van Morgen is afkomstig van choreograaf, docent, repetitor én voormalig NDT-danser Ken Ossola. Ook hij maakt een groot bezet werk, waarvoor hij een muziekstuk van de jonge Nederlandse componist Polle van Genechten heeft gekozen, voorzien van een tekst van Martino Muller.

Klassiek repertoire
Uiteraard worden de leerlingen en studenten dit jaar ook weer uitgedaagd in het klassieke balletrepertoire. Zo dansen leerlingen van NBA 4 en hbo-studenten Marius Petipa’s Paquita, in de veelgeprezen versie die Rachel Beaujean in 2012 voor Het Nationale Ballet maakte. Van artistiek leider Ernst Meisner wordt het succesvolle Poulenc Suite teruggehaald, dat hij in 2021 creëerde voor alle hbo-studenten. Ook bij dit ballet krijgt Het Balletorkest versterking van Nicolas van Poucke, als ook van Caspar Vos, die net als Van Poucke geldt als een van de beste pianisten van zijn generatie.

Werelddans en recente creaties van jonge choreografen
Voorts zal – zoals inmiddels traditie is – werelddanschoreografe en -docente Iva Lešić voor Dansers van Morgen een nieuw werk maken voor de jongste leerlingen van de academie (NBA 1 t/m 4). Blast from the Past, zoals de titel van Lešićs nieuwe creatie luidt, wordt een vierluik van korte, op zichzelf staande choreografieën, variërend van lyrisch en melancholiek tot uitbundig ritmisch vuurwerk.

Daarnaast omvat Dansers van Morgen dit jaar drie werken die tijdens de laatste editie van het Choreographic Project van de Nationale Balletacademie hoge ogen gooiden. De solo’s van Carla Reynés en Mathilde Valin en het groepswerk van Gaya Hagemeierzullen door Ernst Meisner, in samenwerking met de drie studenten, met elkaar verbonden worden, zodat een doorlopende choreografie ontstaat.

Het Balletorkest
Als academie zijn wij bijzonder verheugd dat Het Balletorkest ook dit jaar weer onze eindejaarsvoorstellingen begeleid, onder aanvoering van chef-dirigent Matthew Rowe. Maar de samenwerking beperkt zich niet tot deze twee voorstellingsdagen. Het hele jaar door verzorgen diverse orkestleden, gecoördineerd door tweede fagottist Maud van Daal, muzieklessen voor de leerlingen van NBA 1 t/m NBA 7, waarin de functie en het belang van muziek binnen de dans wordt onderzocht en benadrukt. Sinds dit studiejaar is hieraan ook muziekonderwijs toegevoegd voor de Associate Degree-studenten, waarbij steeds een duidelijke koppeling wordt gelegd met de – ook qua muziek zeer gevarieerde – programma’s van Het Nationale Ballet, Nederlands Dans Theater en de eigen projecten van het orkest.

Klik hier  om uw kaart(en) voor een van de voorstellingen van Dansers van Morgen te reserveren.

'Paquita' 2019: Emma Mardegan en Mischa Goodman, foto: Antoinette Mooy

'Paquita' 2019, foto: Antoinette Mooy

Delen