‘Veel jongeren weten niet dat Productie Podiumkunsten bestaat’

Gepubliceerd op

OPP werft nieuwe generatie met TikTok-campagne ‘Hallo maker!’

Kukeleku! Word jij wakker met TikTok, en ga je ermee naar bed? Dan ben je for sure onder de 25 jaar. ‘TikTok is dé perfecte plek om een nieuwe, diverse groep studenten warm te maken voor de Opleiding Productie Podiumkunsten,’ vertelt Eva Banning, projectleider van de TikTok-campagne Hallo maker!die op 1 november live is gegaan. Hoe kwam deze inclusieve wervingscampagne made by students tot stand?

In januari 2021 passeerde TikTok in Nederland onder jongeren het gebruik van Facebook. In totaal zijn er zo’n 1,7 miljoen gebruikers. Vanaf 1 november zit ook de Academie voor Dans en Theater op dit populaire socialmediakanaal. ‘Ik zit zelf niet op TikTok’, geeft alumnus van de Opleiding Productie Podiumkunsten Eva Banning (26) lachend toe, ‘dus ik ben al van een oudere generatie.’ Toch is juist zij de grote trekker en projectleider van de wervingscampagne die de Opleiding Productie Podiumkunsten (OPP) via het nieuwe TikTok-kanaal van ATD lanceert. Hoe is dat zo gekomen?

Homogene groep studenten
Eva: ‘In mijn laatste studiejaar, coronajaar 2020, zijn we met acht studenten een werkgroep diversiteit en inclusie gestart, waarmee we maandelijks samenkwamen. Ik ben zelf heel enthousiast over mijn studie en voelde sterk: deze studie is voor heel veel jongeren interessant, maar zij weten niet dat de opleiding bestaat.’

Toen ze in 2016 startte met de opleiding, viel het haar al op. ‘De groep studenten was erg homogeen. We leken qua achtergrond op elkaar, zijn in onze jeugd gevoed met podiumkunsten of hebben bijvoorbeeld in het jeugdtheater gezeten.’ Terwijl Productie Podiumkunsten juist ook een leuke studie is als je niet eerder met de podiumkunsten in aanraking bent gekomen, benadrukt Eva. ‘Je kunt bij festivals terechtkomen, bij musicals, als het maar een podium heeft.’

Plek voor iedereen
Hoe zorgen we dat OPP een diversere groep studenten werft? Dat was de vraag waarmee Eva en haar werkgroepleden aan de slag gingen. Een inclusievere culturele sector gaat Eva aan het hart, vertelt ze. ‘En het onderwijs is het begin. Als je de hele culturele sector inclusiever wilt maken, dan moet je vooraan beginnen.’ Uitgangspunt van de werkgroep: ‘We willen uitstralen dat onze studie een plek is voor iedereen. Dat je niet uit een bepaalde streek, achtergrond of sociaaleconomisch milieu hoeft te komen. En dat je geen kennis van de culturele sector hoeft te hebben voordat je deze opleiding start.’

Los met Kapooow!
Oud-artistiek leider Saundra Williams wees ze op Kapooow, een Amsterdams reclamebureau dat gespecialiseerd is in inclusiviteit en interactiviteit. Eva: ‘Zij zeggen: veel reclames zijn gemaakt door een homogene groep mensen, dat moet anders. Als je verschillende perspectieven inbrengt, vergroot je de groep waarmee je als merk een band opbouwt. Dat is hun belangrijkste drijfveer in hun werk. En ze maken campagnes samen. Niet “Jij bent de klant, dit is de opdracht”, maar samen met de doelgroep tot iets komen.’

Inclusieve slogan
Zo ging het ook bij de campagne die Eva en haar werkgroep met het bureau ontwikkelde. ‘We kwamen al snel uit op TikTok,’ vertelt creative director Daniël van Breda van Kapooow: ‘Juist op TikTok zit de doelgroep van 16 tot 24. Het is een platform waar mákers zelfgemaakte, vaak creatieve filmpjes uploaden. Vandaar het idee voor de campagne: “Hallo maker!” Een inclusieve slogan, waarmee elke maker zich aangesproken kan voelen. De kernboodschap aan de doelgroep is dat zij van hun hobby later hun baan kunnen maken. We willen ze triggeren: wist je dat je dit ook professioneel kan doen?’

Eva: ‘We besloten interviewtjes met alumni te filmen. Want dat is altijd een belangrijke vraag als je een studie gaat doen: waar kom ik later terecht?’

Magische 1 minuut
Een ander lid van de werkgroep, Kaya Wessels, derdejaars Opleiding Productie Podiumkunsten, interviewde en filmde de verschillende alumni. ‘Mijn insteek was eerlijkheid. Ik stel vragen als: wie ben je? Hoe ben je op de opleiding gekomen? Waar ben je nu, wat doe je nu?’ Net als Eva voelt Kaya zich sterk betrokken bij het thema: ‘Ik ben ervan overtuigd dat het beter is meer diversiteit en inclusie in het theaterlandschap te brengen. Ik herken mijzelf, ik kom mijzelf tegen, dat verrijkt mij. Die ervaring gun ik iedereen.’

Elk interview leverde zo’n 15 minuten video op. De volgende uitdaging voor Kaya was om het ruwe materiaal te editen tot een magische 1 minuut. ‘Ik heb altijd van videomaken en video-editing gehouden. Als het éven kan, stop ik video in al mijn schoolprojecten!’ lacht Kaya. ‘Dus ik vind het superleuk om dit te doen.’ Wat maakt het editen van TikTok-video’s anders? ‘Kapooow zei: ga echt helemaal voor die TikTok-stijl. Dus de filmpjes zijn heel snel en ritmisch, daar hou ik van. Veel inzoomen en uitzoomen. Met humor en typische TikTok-geluideffectjes en tekstjes.’

Vanzelfsprekend divers
Inmiddels staan alle video’s online, inclusief een door Kapooow gemaakte intro ‘Hallo maker!’ en een call-to-action: meld je aan voor de Open Dag. Het resultaat is geweldig, vertellen Eva en Kaya enthousiast. Kaya: ‘Ik ben natuurlijk benieuwd hoe vaak ze worden bekeken. Ondertussen heeft het filmpje dat ik maakte met alumnus Saly Ndoye al meer dan 300 K views!’ (K = 1000, red.)

Eva’s taak als projectleider zit er bijna op. ‘Ik hoop dat iemand anders binnen ATD deze nieuwe manier om de doelgroep te benaderen breder gaat uitrollen. Voor een 16-jarige zijn lange teksten met info over een opleiding saai, die denkt: dat ga ik écht niet lezen!’
Wanneer is ze tevreden? ‘Als zo’n campagne over een paar jaar overbodig is. Omdat de opleiding vanzelfsprekend divers is geworden.’

Bekijk alle filmpjes hier!
https://www.tiktok.com/@atdamsterdam

tekst en interview: Petra Boers

 

 

 

Eva Banning

Kaya Wessels

Delen