Nieuwe Docenten

Gepubliceerd op

Met ingang van het nieuwe seizoen prijken er twee nieuwe namen op het docententableau van de Nationale Balletacademie: Emanouela Merdjanova en Maiko Tsutsumi. De twee dansten respectievelijk maar liefst zeventien en zestien jaar bij Het Nationale Ballet. De afgelopen jaren hebben zij zich omgeschoold tot professioneel balletdocent; Emanouela gedurende en naast haar carrière bij Het Nationale Ballet in haar geboorteland Bulgarije en de Japanse Maiko aan ‘Magyar Táncmuvészeti Egyetem’ in Boedapest, de dansuniversiteit van Hongarije.

Emanouela Merdjanova (39)
‘Ik ben klaar voor de volgende stap’
“Al vrij vroeg in mijn danscarrière ben ik aan de Nationale Muziekacademie van Sofia begonnen met mijn opleiding tot balletdocent. In Bulgarije, mijn geboorteland, mag je zonder gespecialiseerd bachelor-diploma geen lesgeven, dus het leek me goed om op tijd met die studie te beginnen. Door mijn drukke danscarrière is het studeren er een aantal jaren niet van gekomen, maar toen de Nationale Balletacademie op een gegeven moment een Vaganova Teacher Trainers Course organiseerde heb ik deelgenomen aan het tweede deel van die cursus; het eerste deel had ik al in Bulgarije gevolgd. Na die cursus vroeg Christopher Powney (voormalig artistiek directeur van de NBA – red.) mij soms om les te geven en met individuele studenten te werken. Toen ik kort daarna zwanger raakte heb ik onder meer lesgegeven aan de Junior Company, maar ook choreograaf Krzysztof Pastor bij een nieuwe creatie geassisteerd en op de Nationale Balletacademie Giselle ingestudeerd. Hoe meer ik lesgaf, des te meer groeide mijn zelfvertrouwen. Het lesgeven hielp mij ook als danseres: het is goed om ook eens aan de andere kant van de lijn te staan. Zodra ik wist dat ik met dansen zou stoppen, heb ik aan Ted Brandsen, Rachel Beaujean en Ernst Meisner laten weten dat ik graag les zou willen geven. Maar dan wel aan professionals, want in amateurlessen zou ik voor mijn gevoel onvoldoende alle kennis die ik verworven heb, kunnen benutten. Dat ik aansluitend op mijn laatste voorstelling al meteen aan de slag zou kunnen, had ik echter niet verwacht. Eerlijk gezegd dacht ik eraan om een tussenjaar te nemen, maar ik ben ongelooflijk blij met de kans die Ernst mij nu biedt. Ik zal het toneel uiteraard missen, maar het is goed zo, ik heb zo veel mooie rollen gedanst. Ik ben klaar voor de volgende stap.”

Maiko Tsutsumi (38)
‘Theorie is één ding, nu is het tijd voor de praktijk’
“Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de vraag hoe kinderen leren, hoe ze nieuwe informatie verwerken in hun brein. In algemene zin, dus niet specifiek op het gebied van ballet. Maar omdat ik daar als danseres natuurlijk het meest vanaf weet, lag het min of meer voor de hand om mij op dat terrein in het vraagstuk te verdiepen. Waarbij zich dan ook meteen de vraag aandiende hoe je jonge balletstudenten al die informatie op zo’n manier kunt aanreiken dat ze hun lichaam op een goede, gezonde manier gebruiken. Toen ik tijdens mijn carrière bij Het Nationale Ballet last kreeg van een steeds terugkerende rugblessure, ben ik me steeds meer in dat ontwerp gaan verdiepen. Ik heb de Vaganova Teacher Trainers Course van de Nationale Balletacademie gevolgd en sinds 2016 studeer ik aan de Hungarian Dance University in Boedapest. Ik heb er het hele curriculum van de docentenopleiding gevolgd, wat betekent dat ik de Vaganova-methode van de eerste tot de negende graad heb bestudeerd, maar ook toneel-, muziek- en dansgeschiedenislessen heb gevolgd en tevens veel praktische zaken heb geleerd, bijvoorbeeld hoe een balletdocent en pianist elkaar kunnen vinden en versterken. Ik houd van de rustige opbouw van de Vaganova-methode, van de precisie, van de nadruk op de ports de bras. Hoewel het fijn was om na Japan en Nederland in Boedapest weer een nieuwe cultuur te leren kennen, had ik in mijn achterhoofd wel steeds het idee dat ik na mijn opleiding terug naar Nederland wilde. Ik ben dan ook ongelooflijk blij met deze kans om alles wat ik geleerd heb in praktijk te kunnen brengen. Want theorie is één ding, maar op een dagelijkse basis werken met studenten is toch nog even heel iets anders.”

Emanouela Merdjanova, foto: Sebastien Galtier

Maiko Tsutsumi, foto: Robin De Puy

Delen