Choreograaf Toer van Schayk studeert Ephebe in met NBA-studenten en dansers Junior Company

Gepubliceerd op

In de week van 16 t/m 20 januari studeert choreograaf en ontwerper Toer van Schayk zijn ballet Ephebe in met studenten van de Nationale Balletacademie en dansers van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Ephebe zal vanaf 18 februari te zien zijn in het programma Juniors Go Dutch, het nieuwe tourneeprogramma van de Junior Company. Ook zal de choreografie voor vijf jongens een prominente plaats innemen in de komende editie van Dansers van Morgen, die dit jaar vanwege het dertigjarig jubileum van onze school vrijwel geheel in het teken van de Nederlandse dans staat.

In de week van 16 t/m 20 januari studeert choreograaf en ontwerper Toer van Schayk zijn ballet Ephebe in met studenten van de Nationale Balletacademie en dansers van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Ephebe zal vanaf 18 februari te zien zijn in het programma Juniors Go Dutch, het nieuwe tourneeprogramma van de Junior Company. Ook zal de choreografie voor vijf jongens een prominente plaats innemen in de komende editie van Dansers van Morgen, die dit jaar vanwege het dertigjarig jubileum van onze school vrijwel geheel in het teken van de Nederlandse dans staat.

Toer van Schayk, die samen met Rudi van Dantzig en Hans van Manen jarenlang de zogeheten ‘Drie Van’s van Het Nationale Ballet’ vormde, werd afgelopen september 80 jaar. Ter gelegenheid daarvan presenteerde Het Nationale Ballet het programma Hollandse Meesters met daarin onder meer Van Schayks Requiem en een nieuwe pas de deux van zijn hand, Episodes van Fragmenten. Na afloop van de première werd Van Schayk bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Ook verscheen er een boek over zijn veelzijdige kunstenaarschap en in het Amsterdamse Eye Filmmuseum vond een filmavond rond zijn persoon en werk plaats.

Van Schayk creëerde Ephebe in 2002 speciaal voor de eindvoorstellingen van de Nationale Balletacademie. “Het programma van dat jaar bevatte onder meer Serenade van George Balanchine, en omdat daarin bijna alleen meisjes dansen, besloot ik een choreografie voor vijf afstuderende jongens te maken. Uitgangspunt daarbij was dat deze jongens jaren met elkaar hadden opgetrokken en dus een stempel op elkaar hadden nagelaten, maar dat ze nu, na hun afstuderen, afscheid van elkaar zouden moeten nemen om los van elkaar ieder hun eigen pad te vinden.”

Voor zijn choreografie koos Van Schayk bewust twee zeer contrasterende muziekstukken: Serene van Ton Bruynel en Prelude-Postlude van Georg Böhm. “Het eerste is een heel sereen stuk, dat begint met natuurgeluiden. Je hoort als het ware de nachtuiltjes. Het tweede, van Böhm, een tijdgenoot van Bach, is een wonderlijk, zwaar-hamerend stuk voor klavecimbel. Ik vond de tegenstelling tussen beide composities erg mooi en ook passend bij het thema van de choreografie.”

Gevraagd naar zijn meest dierbare balletten in het over hem verschenen boek noemde Toer van Schayk ook Ephebe. En ook nu weer zegt hij: “Ik vind het nog steeds een heel fijn stuk om naar te kijken. Al kan ik moeilijk uitleggen waarom. Misschien toch vanwege het gegeven: jonge mensen die zoveel jaren met elkaar zijn opgetrokken en vervolgens over de wereld uitwaaieren.”

Van Schayk wordt bij de repetities geassisteerd door voormalig ‘Toer-danseres’ en docente Joanne Zimmerman, die de repetities van Ephebe na 20 januari ook zal voortzetten.
De choreografie werd in de afgelopen jaren ook door studenten van Canada’s National Ballet School in Toronto gedanst.

Voor de voorstellingsdata van de Junior Company-tournee zie:
www.operaballet.nl/nl/doublebill/2016-2017/voorstelling/juniors-go-dutch.

De voorstellingen van de jubileumeditie van Dansers van Morgen vinden op 4 en 6 juli plaats in Nationale Opera & Ballet in Amsterdam.

Toer van Schayk rehearsing his ballet Requiem with dancers of Dutch National Ballet, September 2016 – Photo: Altin Kaftira

Delen