Fotograaf Sasha Gouliaev maakt foto affiche Dansers van Morgen

Gepubliceerd op

Alexander (Sasha) Gouliaev was tien jaar lang eerste solist van Het Nationale Ballet. Sinds enkele jaren profileert hij zich als dansfotograaf en dat blijft niet onopgemerkt: Gouliaev heeft een volstrekt andere aanpak dan zijn collega-dansfotografen en fotografeerde inmiddels wereldsterren als Ulyana Lopatkina en Vladimir Shklyarov. Zijn geheim? ‘Ik sta daar waar niemand mij hebben wil. In de coulissen. Dicht op de huid van de dansers.’


Sasha Gouliaev (1966, Irbit, Rusland) moest in 2004 stoppen met dansen. Hij had zijn kniebanden gescheurd, probeerde tijden lang op zijn oude niveau terug te komen en moest uiteindelijk erkennen dat dat niet meer zou lukken. Jarenlang was het bezoeken van dansvoorstellingen ‘te pijnlijk’ voor hem. Hij schoolde zich om. Studeerde grafische vormgeving, desktoppublishing en werd uiteindelijk lithograaf. Daarmee verdient hij nog steeds zijn brood, maar de aankoop van een camera, een paar jaar terug, deed zijn danspassie weer oplaaien. ‘De fotografie heeft mij teruggeleid naar de dans en ik ben ongelooflijk blij dat ik daar een manier voor gevonden heb.’

De foto’s van Gouliaev zijn, binnen de dansfotografie, uiterst vernieuwend. Ze spreken meer, in hun compositie, hun poëzie, hun virtuositeit. Zelf zegt hij daarover: ‘Ik wist van meet af aan dat ik niet naar anderen wilde kijken, niet wilde imiteren. Ik wilde iets eigens doen en dus koos ik voor een plek in de coulissen. Iedereen zei: ‘Daar sta je echt verkeerd!’, maar ik dacht: ik blijf hier en ik zal laten zien dat het wél kan werken.’
‘Natuurlijk richt dans zich naar het publiek, dus moet je, wil je een mooie, symmetrische, voor de choreografie representatieve dansfoto krijgen, in de zaal staan. Maar ik wilde een risico nemen. In de coulissen is de ‘spirit’ van de dans veel meer voelbaar. Ik zit zó dicht op de dansers, ik voel in mijn hart dat ik, met mijn camera, met hen meedans.’

Gewenst in de coulissen is hij – aanvankelijk – bijna nooit. ‘Mensen willen mij daar niet. Bij het Ballet van de Parijse Opéra zou ik Ulyana Lopatkina fotograferen, dat was door haar zelfs vastgelegd in haar contract met het gezelschap. Maar toen Brigitte Lefèvre, de vorige artistiek directeur, mij in de coulissen zag staan, schreeuwde ze dat ik daar weg moest. Op dat moment was dat heftig, dan sta ik met tranen in mijn ogen.’
Gelukkig weten steeds meer mensen in de danswereld Gouliaevs aanpak méér dan te waarderen. Zo werd op 17 april in Sint-Petersburg een boek van zijn hand gepresenteerd, met daarin foto’s die hij op verzoek van Vladimir Shklyarov, stersolist van het Marijinski Ballet, heeft gemaakt.

Op het affiche van Dansers van Morgen staat danser Martin ten Kortenaar, in Maurice Béjarts Zeven Griekse Dansen, een foto die Gouliaev tijdens de vorige editie van Dansers van Morgen heeft gemaakt. ‘Het was een niet van tevoren geplande actie om bij die gelegenheid te fotograferen. Ik had mij niet voorbereid, heb de foto’s spontaan genomen. Maar het was een erg leuke ervaring. Ook omdat ik nog niet eerder kinderen had gefotografeerd.’

www.sashagouliaev.com
Ter info: de komende maanden werkt Gouliaev aan een webshop waarin hij zijn foto’s te koop aanbiedt.

Gouliaev is een van de twee huisfotografen van de Nationale Balletacademie. In de volgende nieuwsbrief kunt u een kort portret van Antoinette Mooy, die al jaren voor onze school werkt, tegemoet zien.

Foto's Dansers van Morgen 2015 Sasha Gouliaev

Delen